Brand!

Av någon anledning gick jag och la mig senare än planerat i fredags natt. När jag väl var på väg såg jag blåljus reflektera i fönstrena mitt emot oss. Gick ut på balkongen och såg polisen och ambulansen och kände att det luktade brandrök. Väckte Andréas som hade somnat i soffan och så tittade han ut genom fönstret på andra sidan. En hel lägenhet i bredvid/snett emot vårat hus stod i brand! Det rök något fruktansvärt och hela vardagsrummet var ett orange eldhav.

Jag har tidigare bara sett bränder på film och då brukar de vara lite häftiga och det är nervkittlande. I verkligheten är det bara skrämmande och riktigt otäckt. Kändes inte som att det hände på riktigt först och jag kunde inte förstå hur det kunde ta så lång tid att släcka elden. Vi stod i fönstret i ca 1,5 timme innan elden var släckt och alla i huset evakuerades. Bår efter bår kom ut och ambulanser kom och åkte tillbaka till sjukhuset. Så många människor som blir berörda av en brand i en lägenhet!

Det kändes fruktansvärt att stå och titta på hur ens grannar får lämna sina hem, det kommer ju så nära. Mannens lägenhet måste vara totalförstörd och tänk på alla rökskador som blev i de andra lägenheterna. Även vi fick ju in brandrök genom vår trappuppgång så vill inte tänka på hur det såg ut hos de andra. Lider med dem allihopa och hoppas att de snart kan återvända hem. Det finns en artikel på VT för er som vill läsa mer.

Jag undrar hur branden började. En av männen som var i lägenheten är tydligen gripen för mordbrand. Jag är inte helt säker på vad det innebär, jag hoppas att det inte var planerat utan att det var en olyckshändelse.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0