Apropå luciatåget

Kände bara att jag ville skriva om en rätt rolig grej angående luciatåget jag var och tittade på. För det första var det hur mysigt som helst att se syskonbarnen där som var så stolta och glada :) Vi som inte är mamma eller pappa till barnen hade tur att det var utomhus i år så även vi fick komma :) Det hade i och för sig även bonusmammor och bonuspappor som faktiskt inte var välkomna förra året. Mycket märkligt tycker jag, de är ju också familj! Förskolan måste missat att familjebilden förändrats de senaste åren och att "traditonella" kärnfamiljer inte är det enda som existerar längre.

Men nu till det roliga, där de faktiskt verkar ha hängt med lite på sistone ändå ;p Blev lite förvånad när jag såg vem som var lucia, det var nämligen en gammal klasskompis till mig :) Vet inte om han är fast anställd eller vikarie men hur eller hur så fick han vara lucia! Ja, ni läste rätt, HAN :) Haha, tyckte det var så kul med tanke på vad jag läst i Aftonbladet om killen som fick ställa upp som luciakandidat men när han väl vann omröstningen fick han inte vara lucia. Dags med lite förändringar i samhället tycker jag :)

Även om det traditionellt sätt varit en tjej som är lucia så kan sånt alltid ändras. Ska vi gå tillbaka till ursprunget och hävda att lucia faktiskt var en kvinna kan ju alla svenska tjejer låta bli att vara lucia framöver då lucia definitivt inte var svensk utan snarare italienare om jag inte minns fel, så det så.

Jaja, nu ska jag faktiskt sova så jag är pigg och glad imorgon. Godnatt! :)

 

Kommentarer
Postat av: ina

hahaha, så jäkla rätt!! :D

2008-12-22 @ 09:02:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0